Kom op fra din sovesofa og træn dig frisk

Sponsoreret indhold:

Du vågner sent efter en hektisk dag på arbejdet i går. I dag kan du ikke overskue noget som helst og vil bare ligge i sengen. Det kender jeg godt, og de slags dage skal der også være plads til.

For mig bliver det bare en dårlig vane at være uproduktiv, da det kan påvirke verden omkring mig. Dette mindset gør, at jeg ikke orker at gå tur med hunden og lege med børnene. Men sådan behøver det jo ikke at være. Derfor vil jeg gerne dele nogle tips ud til at starte på morgentræning.

Træning er ikke kun forbeholdt dem, som vil tabe sig og komme i god form. Det er sundt for krop og sjæl at røre sig. Spark det dårlige humør væk og mærk både din puls og positivitet stige!

Lav armøvelser lige fra sofaen

Måske føler du dig lidt mere motiveret og går ned i stuen, hvor du synker ned i sofaen. Brug ikke dette som en undskyldning for at hvile nu! Du kan faktisk lave træningsøvelser lige fra sofaen, hvor du holder øje med børnene, når de leger foran dig.

Vægtløftning styrker dig til at løfte dine børn i vejret så hav vægte i hver hånd, når du sidder ned. Hvis du ikke har to vægte, kan du nøjes med to vinflasker, vandflasker fyldt med sand eller rengøringsflasker for den sags skyld. Det kræver blot, at du har to genstande, som giver modstand, når du løfter dem.

Du kan også lave andre armøvelser, f.eks. hvor du strækker armene ud og bevæger dem i små og store cirkler. Det er fint at begynde på din træning fra sofaen frem for at gå i fitnesscenteret. Det kan jo være, at du ikke har tid til det og ikke kan få passet børnene.

Hvis du tilbringer meget tid i stuen, skal der også være et behageligt sted at ligge, hvis du pludselig falder i søvn. Derfor kan jeg anbefale en sovesofa til de gange, hvor du er for træt til at lægge dig i sengen efter træning. Du kan finde din sovesofa her.

Tag det i dit tempo – Med høj eller lav intensitet

Inden du beslutter dig for at træne mere end arme, skal du finde ud af, hvor intens din træning skal være. Det er vigtigt, da det kan påvirke din motivation og din krop både i forhold til resultater og hvor øm, du vil være efter.

Man kommer ikke udenom at blive øm efter træning, da du bruger nogle muskler, som ikke er vant til at blive belastet.

Graden af intensitet kommer an på dit overskud som mor, for nogle mødre kan godt overskue hurtig, men intens træning mens andre gerne vil træne langsomt. Du skal jo ikke blive helt udmattet, hvis du bare leder efter hurtig energi gennem træning.

Træning er en smagssag, så hvad der virker for andre, virker måske ikke for dig. Hvis du ikke kan følge med i intense træningsvlogs, må du være din egen lykkes smed.

Morgenmenneske eller ej, træning gør dig sej

Træning om morgenen kan være effektivt af mange årsager: Du starter dagen ud med at være fysisk produktiv. Du har en tid helt for dig selv, hvor du kan gøre, hvad du vil. Hvis du træner tidligt, får du det ud af verden.

Træning er bare godt generelt. Det bliver ikke kun udført af æstetiske årsager men også sundhedsmæssige grunde. Du vil føle dig stærk både fysisk og psykisk og have en helt anden energi til at kunne tackle hverdagen.

Du behøver faktisk heller ikke at træne med vægte. Du kan også bruge dit eget hjem som træningscenter. List op ad trapperne og ned igen eller tag en løbetur.

I princippet kan du også træne med dine børn. Gå lange tur mens dine børn sidder i barnevogn eller løb sammen med dem, hvis de er ældre. Det hjælper på motivationen at have andre i nærheden, uanset om de deltager eller ej.

Hvilke øvelser er bedst, når man lige er kommet op fra sengen?

I bund og grund findes der nok ikke nogle øvelser som bare er bedre end andre – medmindre du gerne vil opnå helt specifikke resultater med træningen. For så kan det måske eksempelvis betale sig at gå efter en træningsplan, der fokuserer mere på cardio eller styrketræning. Eller omvendt.

Udover det er det også subjektivt, for træningen skal også handle om, hvordan du mærker øvelsen. Hvis det er for nemt, skal du nok prøve nogle flere resistente øvelser. Hvis det derimod er for svært, skal du tage den med ro.

Der findes A-mennesker, som bare vil starte med intens træning og løbe 5 km, inden ungerne vågner. Andre er lige på grænsen til at lægge yogamåtten væk og smide dynen over den. Start med at prøve noget forskelligt af i første omgang. Du finder måske ud af, at du bedst kan lide rolig morgengymnastik eller armbøjninger. Held og lykke!

Default image
Webmaster
Articles: 43
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments