Tankerne bag hvorfor træning er så vigtig for mig

Tankerne bag hvorfor træning er så vigtig for mig

Hvad motiverer min træning

Mange stiller tit spørgsmålstegn ved min træning, hvorfor det er nødvendigt, hvor meget jeg træner og motivationen bag.

På nogle områder er jeg ikke forskellige for alle jer andre. Jeg træner blandt andet for at få en sund krop og holde mig i form. Præcis som mange andre. Jeg træner også fordi det er nødvendigt for mig og jeg har nok lidt en anden motivation end de fleste andre. Jeg træner ikke for at få en markeret mave, eller for at kunne passe en str. 36. De ting er da mega fede at få med i hatten, men det er ikke det der driver mig – og det er måske derfor jeg kan blive ved med at have gejsten.

Klart det kan være et puslespil i en familie med 2 voksne, 2 børn og 2 fuldtidsjobs. Men det skal bare lykkedes og selvfølgelig helst uden de store omkostninger. For der skal ikke herske nogen tvivl om at min familie altid kommer i første række.

Jeg har en mand som også går op i træning, han dyrker crossfit, så det betyder at vi er gode til at give hinanden pladsen til træningen, vi gør det til en prioritering.

Jeg har indtil for 8 år siden nærmest hadet træning, og pulstræning har altid været det værste man kunne udsætte mig for. Har altid haft så utrolig dårlig kondi (troede jeg!) og det har gjort at jeg har taget stor afstand fra alt der indebar sved på panden i træningstøj. Husker det tydeligt helt tilbage fra folkeskolen – motionsløb og gymnastik – addr!

Jeg blev dog bidt af crossfit for nogle år siden og det åbnede virkelig en helt ny verden op for mig. Det er den fedeste træningsform og man rykker sig så hurtigt. Giver man kosten en chance også så kan man virkelig se resultater hurtigt. Jeg opdagede dog efter nogle år at jeg var født med en bygningsfejl i min ryg som var blevet gjort meget værre pga. crossfit. Det kunne jeg ikke have forudset, for vidste ikke den var der, før smerterne blev for ulidelige og jeg måtte opsøge læge og specialister.

Det endte med en diagnose der hed ’træn din core eller end i en kørestol’! Det satte tingene lidt i perspektiv og jeg måtte langsomt i gang med at få fokus på den helt rigtige træning for mig. Og det arbejder jeg stadig med. Hver dag!!

At der så efterfølgende er kommet en skavank mere til, gør mig kun mere stædig. Jeg har fået konstateret lungesygdommen Sarkoidose og har mistet 30% af min lungekapacitet. Det er da ufedt i en alder af 36 år, men jeg er herre over den her krop så længe jeg er her.

Udfordringerne kan være hårde ind imellem, men jeg vil blive ved med at presse mig selv.

Min ryg skal trænes og det skal den for at jeg ikke får flere smerter. Mine lunger skal presses for at de hele tiden bliver udnyttet maks. Og det er min drivkraft.

Jeg elsker følelsen af fremgang, den eufori der dukker op efter træningen – jeg er ubesejret endnu og det er så fedt. Det er fedt at slippe væk fra hverdagens trummerum de timer om ugen og bare have fokus på mig selv.

Jeg plejer at sige, at jeg bliver en bedre mor af at få lov til at holde min træning ved lige. Og det tror jeg virkelig på. Mit humør bliver nulstillet og jeg får en pause fra smerter og virkelighed. Jeg styrker den krop jeg skal leve med og jeg styrker mit helbred, hver gang jeg tænker på mig selv.

Jeg kan sagtens forstå det kan være svært at få ender til at nå sammen, med familie, arbejde og sund mad. Men hvis der er en vilje, så er der en vej, man skal bare finde den. Og så skal man lade være med at sætte sig uopnåelige forventninger og stole på, at det man gør, selvom det er lidt, er bedre end ingenting.

Små skridt og det giver 100% igen, det tør jeg love dig. Og så skal man lade være med at sammenligne os med gud og hver mand. Vi er ikke ens og vi kan ikke de samme ting. Vi skal ikke alle være fitnessmodeller….Vi skal hvile i os selv og følge vores drømme. Om det så er det ene eller det andet.

Jeg vil være bumstærk, for jeg vil være her sammen med mine børn. Jeg vil være den mor, der spiller fodbold og tager i svømmehallen med mine unger og den mor bliver jeg kun, ved at holde min træning i gang.

Min træning består af meget blandet træning faktisk. Helt afhængig af hvilken dag , mit humør og min ryg. Jeg har ikke et program, jeg træner ikke for at blive stor og muskuløs eller for at måle mig med andre. Men en ting jeg træner hver eneste gang er min core, for den er det vigtigste for mig. Så om det er cardio og sved på panden eller træning i maskiner, så er der altid core med på programmet. Jeg har fået nogle fantastiske øvelser fra en kiropraktor i Århus og jeg bliver ved og ved.

Min krop skal ikke udforskes for at se, hvordan den kan komme til at se ud. Og det er hudløst ærligt og noget jeg har erkendt for lang tid siden. Jeg er nødt til at bruge min krop til det den kan og det gør mig glad at have erkendt, at jeg ikke behøver være som alle andre 🙂 Men jeg bestemmer og jeg vil ! Så længe jeg kan, vil jeg være aktiv og nyde alt det jeg får ud af det. Overskud, sundhed, godt humør, styrke og meget meget mere.

Håber i kunne finde lidt inspiration i min baggrund for at være aktiv og i er selvfølgelig velkommen til at kontakte mig, hvis i har spørgsmål. Pas på jer 🙂

5
Skriv en kommentar

avatar

4 Kommentartråde
1 Trådsvar
0 Følgere
 
Mest votede kommentar
Mest omdiskuterede tråd
  Abonner  
Nyeste Ældste Mest upvotede
Giv besked om
Marie
Gæst
Marie

Meget interessant læsning. Jeg fik piskesmæld efter en trafik ulykke 10 år siden. Jeg har daglige smerter pga det. Her på det seneste har jeg også fået konstateret astma med daglig medicin og jævnlig tjek. Derudover en diskusprolaps eller andet i min nakke som giver mig mange smerter. Stoppede med træning efter en stress periode. Så jeg trænger I den grad til at få trænet min ryg og core op. Er interesseret i at vide hvilke øvelser du laver ? Jeg går hos en fys og har fået 3 øvelser jeg skal starte med og se hvad min krop siger… Læs mere »

Louise
Gæst
Louise

Halløj..
du må meget gerne sende din video med de 3 øvelser til mig, hvis du altså har lyst Jeg døjer ligeledes med en halv diskusprolaps, så mine træningsdage er ligeledes bestemt af ryggens “humør”
/ Louise

Lene
Gæst
Lene

Hej Heidi
Du må også meget gerne sende videoen til mig, da jeg også døjer med nedsat lungefunktion og et piskesmæld… Og tak for mange gode indlæg og sunde opskrifter????

Luk Menu