Jeg tager kosttilskud, men hvad skal det til for?

Jeg tager kosttilskud, men hvad skal det til for?

Indlægget indeholder reklame for Bodylab.

Går du også død i at finde hoved og hale i alle de kosttilskud, man bør/kan indtage når man træner meget? Er du bange for at komme til at ligne en bodybuilder eller for at tage på af det?

Jeg får rigtig mange henvendelser på SoMe, hver gang jeg poster et billede omkring kosttilskud. Rigtig mange forstår ikke, hvad de enkelte tilskud skal gøre godt for. Og det med rette, tænker jeg. Det er en jungle at finde rundt i alle de kosttilskud der findes og hvad de skal gøre godt for.

Det er egentlig heller ikke altid nemt for mig at forklare det, men jeg vil gerne give et forsøg, for at hjælpe dig, der føler med.

Så hvis ikke dette opslag hjælper dig til at forstå, så kan det som det mindste give dig et indblik i, hvad jeg stopper i hovedet i forbindelse med mine træninger. 🙂

Jeg bruger produkter fra Bodylab

Jeg er Bodylabambassadør og det betyder naturligvis, at det er deres produkter jeg vil nævne her. Det betyder jo ikke, at du ikke sagtens kan vælge et kosttilskud andre steder fra. Jeg kan dog stå inde for at deres produkter er 100% som de skal være og jeg er vild med deres koncept.

Kender du ikke Bodylab, så kan du tage et kig her.

Det her opslag er ikke en typisk reklame for Bodylab, da de intet har med min motivation for dette opslaget at gøre og mine holdninger til de produkter der nævnes. Men da produkterne er sponsoreret, så bliver det indirekte en reklame – you know? 🙂

Der skal altså lidt til, for at kickstarte mig…

Om det er fordi børnene trætter mig eller jeg bare er født træt, det ved jeg ikke. Men jeg tager næsten altid en eller anden form for Preworkout inden min træning. Det har jeg super god erfaring med, hvis bare det indtages inden kl. 18.

Der er koffein i og jeg reagerer ret godt på koffein (måske fordi jeg slet ikke drikker kaffe.) Så tager jeg det for sent på aftenen, så kan jeg ikke sove, selvom den har fået god gas til træningen.

Preworkout er ikke farligt! Overhold anbefalingerne, så skal du ikke være bekymret.

Det Preworkouten gør, er simpelthen, at den giver mig et ekstra kick af energi, således at jeg uden problemer kan overskue min træning på typisk 1,5 time. Jeg kan sagtens træne uden, men jeg mærker en tydelig forskel med og uden Preworkout.

Jeg har kun en lungekapacitet på 70% så at jeg kan få lidt ekstra hjælp er mega fedt! Er det en nødvendighed? Nej, det er det ikke. Men jeg elsker simpelthen, at jeg kan give den maks gas når jeg gerne vil forbrænde lidt ekstra kalorier. 🙂

Du kan læse lidt mere om Preworkout her på Bodylab’s hjemmeside. Preworkout giver ekstra energi, uden tilsat sukker vel og mærke.

Altid BCAA….altid

Under min træning drikker jeg ALTID BCAA…og dét er der mange der spørger til. Men besøger du min Instagram- eller min facebook profil, så finder du nærmest ikke et træningsbillede uden.

Jeg hader at drikke vand…men jeg drikker alligevel 1,5 l om dagen og ekstra til træning. BCAA tilføjer de lækreste søde/syrlige smage og jeg er altså lidt en fan af den del alene. Naturligvis også af de andre egenskaber, men bare smagen er nok til at tilfredsstille mig.

Har jeg trang til søde sager en dag, så kan jeg sagtens finde på at drikke et lille ekstra glas BCAA af en af mine ynglingssmage.

Men hvad er det så BCAA gør for mig? Jeg skal prøve at forklare dig det og lykkedes det mig ikke, så synes jeg du skal besøge Bodylabs hjemmeside. Der er et link til BCAA her.

Hvorfor BCAA?

BCAA er hos Bodylab 100% sukkerfri og med naturlige aromaer og det er et af de mest benyttede kosttilskud inden for sportsverdenen. BCAA består af tre forskellige aminosyrer og det er en forkortelse for “branched-chain amino acids”.

Aminosyrer er det, som vores protein i vores muskelvæv består af. De tre aminosyrer der er i dette kosttilskud er de tre, som kroppen ikke selv kan producere og derfor skal have tilført gennem kosten.

Kroppen bruger aminosyrer til at danne nyt væv, hormoner osv. Når man bruger det i forbindelse med træning så bruger kroppen det til at opbygge ny muskelmasse. Kosttilskuddet er med til, at jeg mærker mindre muskelømhed og at jeg får en hurtigere restitution efter min træning.

BCAA gør mig ikke muskuløs!! Det afhænger helt af, hvor tunge vægte jeg løfter 😉 Lad os begrave den skørne lige nu.

Du har derfor brug for BCAA, hvis du vil sikre, at din muskelmasse ikke nedbrydes ved træning. Jeg drikker ca. halvdelen af min BCAA drik inden træning og resten under træningen. Så sikre jeg på den måde, at jeg hele tiden tilføjer aminosyrer under hele træningen. Jeg går ikke død på samme måde i min træning og jeg får samtidig drukket en masse væske! Så vigtigt under en træning.

Bodylabs BCAA findes i mange lækre smagsvarianter. Mine ynglings er helt klart Fruit Punch, Rasperry Ruch,Passion Mango og Ice Tea Peach. De er rigtig friske – peach er lidt mere i den søde ende. Der er noget for enhver smag 🙂 Se udvalget her

Hvad så efter træning?

Når jeg er færdig med min træning, og det er lige meget om det er ½ times cardio eller 1½ time bestående at både styrke og cardio, så slutter jeg af med en proteinshake. Jeg elsker proteinshakes! Og heldigvis så har Bodylab et skønt udvalg af smagsvarianter.

Du kan også spise en banan eller sørge for at spise godt med proteinholdigt mad. Men jeg foretrækker en proteinshake. Så får jeg mere væske, og jeg er sikker på, at jeg får det protein jeg skal efter min træning.

Protein er ikke kaloriefrit, så det skal man selvfølgelig have for øje når man indtager det. Man bliver ikke tyk at proteinpulver. Man bliver tyk af at indtage for mange kalorier i forhold til hvad man forbrænder. Hvis bare du husker det, så skader proteinpulver ikke.

Er du på diæt, kur eller kostplan, så vil en shake af proteinpulver naturligvis have indflydelse på din dags indtagelse af kalorier.

Jeg tæller ikke kalorier i min mad, jeg ved godt nogenlunde hvad jeg kan og hvad jeg ikke kan. Jeg tæller kalorier i min træning, men det alene som en motivation.

Men hvad gør protein?

For lige at konkretisere så indeholder en Shake, som typisk er 300 ml vand og en scoop proteinpulver, for mit vedkommende, ca.140 kcal. Så det er ikke et måltid og skal ikke betragtes som et. Det er et tilskud til min kost, for at sikre at jeg ikke mister muskelmasse efter at jeg har presset mine muskler.

Når du f.eks. styretræner så “smadre” du dit muskelvæv og det, der så giver dig stærkere muskler, er når musklerne bygges op igen, og det hjælper proteinen med. Samtidig så hjælper det til at bevare normale knogler.

Min krop, mine muskler og mine led lever sit helt eget liv, så jeg gør hvad jeg kan, for at hjælpe effekten af min træning på vej 😉 Og så smager det fantastisk.

Hvem kan ikke lide tanken om en bonus efter træning i form af en cremet shake? Jeg er CHOKOLADE gris, så min favorit er helt klart Ultimate Chocolate.

Du kan sagtes undvære proteinpulver, men du kan ikke undvære protein, hvis du vil være stærkere. Du bliver IKKE stor og pumpet af at drikke proteinshakes efter din træning. Så bør du tilsætte f.eks. kreatin eller andre tilskud. Hvis du vil læse mere om protein, så kan jeg anbefale, at du kigger på dette link.

Jeg kan også sagtens finde på at bruge proteinpulveret i både smoothies (for mæthedens skyld), i  kager og blandet i min skyr om morgenen og i min havregrød. Jeg bruger forskellige smage til de forskellige ting måltider. F.eks jordbær eller vanilje protein i min smoothie og chokolade i min havregrød.

Jeg kan sagtens fortælle meget mere om Bodylabs produkter, for jeg er fan af så mange af dem, men det må blive et andet blogindlæg en anden gang. 🙂 Jeg vil alligevel nævne, at ud over nævnte kosttilskud under selve træningen, så tager jeg også fiskeolie og en almindelig vitaminpille hver dag.

Du er som altid velkommen til at skrive en kommentar, hvis du har spørgsmål eller lign. til noget af det jeg har skrevet.

Tak fordi du læste med,

Jeg håber du nu er lidt mere med på, hvorfor så mange der træner tager kosttilskud og forstår at det ikke er farligt 🙂

Skriv et svar

Luk Menu